KezdőlapFormula 1Túl fiatalok? Minden F1-es csapat rácsodálkozott 2022-ben a fizikára

Túl fiatalok? Minden F1-es csapat rácsodálkozott 2022-ben a fizikára

-

Miután a Forma-1-es mezőny már túl van egy szezonon az új, ground effect autókkal, James Key, a McLaren technikai igazgatója szerint a delfinezés megjelenése és a szélárnyék-hatás változása volt a két nagy tanulság.

Az új szabályok sok csapatot megleptek, mivel autóik a pályákon pattogtak. Ám egyeseket, mint például a Mercedest, érzékenyebben érintette ez, mint másokat. A korábbi F1-es ügyvezető igazgatót, Ross Brawnt pedig az lepte meg, hogy a csapatokat meglepte a jelenség, hiszen a delfinezés a leszorító erő fokozása miatt generált ground effect típusú aerodinamika következménye.

„Mindannyian tapasztaltuk már” – mondta Brawn az F1TV-nek a tavalyi előszezoni tesztek után. „Ez gyakori jelenség, ez a fizika.”

„Azt hittem, hogy a szélcsatornában végzett munkájuk alapján előre látták ezt.”

Key egyetért azzal, hogy ezt a csapatoknak előre kellett volna látniuk, de legalábbis nem kellett volna ennyire rácsodálkozniuk. Ennek fényében két tanulságot fogalmazott meg a 2022-es év kapcsán.

„Azt hiszem, két dolog volt, ami kevésbé volt nyilvánvaló számunkra. Az egyik ez a delfinezés, amiről mind megfeledkeztünk.”

„Ha elég idősek lettünk volna ahhoz, hogy már a 80-as években is ott legyünk, és emlékezzünk arra, amikor ez utoljára a 70-es években volt probléma, akkor valószínűleg egy kicsit okosabbak lettünk volna.”

A Red Bull számított a delfinezésre: Mindenkinek tudnia kellett volna

„De valójában mindannyian megfeledkeztünk annak a lehetőségéről, hogy ez olyan súlyos lehet, mint amilyen a szezon elején volt, és több időt vett igénybe az orvosolása, mint amennyire számítottunk.”

A másik, amit Key kiemelt, hogy bár az autók könnyebben tudják egymást követni, a szélárnyék hatékonysága lecsökkent.

„A szélárnyék-hatás, ami korábban megvolt, nyilvánvalóan része volt az előzésnek, és ezt elvesztettük” – mondta.

„Miközben könnyebb lett a követés a kanyarokban, és talán némileg könnyebbé lett ez a kanyargós pályákon is, ez a hatás határozottan kevésbé erős.”

„Őszintén szólva nem tudom, hogyan lehet ezt kijavítani és a másikat megszüntetni. Elég trükkös a dolog. Azt hiszem, valamit elvesztettünk ezzel.”

Összességében azonban úgy véli, hogy ennek ellenére is jó munkát végeztek az illetékesek az új szabályokkal.

„Határozottan voltak olyan versenyeink, ahol a csapatok olyan pályákon is tudták követni egymást, ahol ez korábban nehéz volt” – idézi a GPFans.

„Sokkal több előzést láttunk, mint amire számítottunk, például a Hungaroringen, és néhány más pályán, ahol ez hagyományosan nehéz volt.”

„Elismerés illeti az FIA-t, amiért összeállította ezt a kezdeményezést, úttörő szerepet vállalt a korai kutatások nagy részében, és nagyon proaktívan együttműködött a csapatokkal.”

Forrásgpfans.com