DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
Retro

Retro – 27 másodperc a pokolban

November 29-én rendezték a 2020-as Bahreini Nagydíjat, ahol bár a világbajnoki címért már nem folyt verseny, mégis az F1 történetének egyik legemlékezetesebbjeként él tovább emlékeinkben.

A koronavírus-járvány által sújtott 2020-as szezon 15. versenyhétvégéjét rendezték Szahírban, ahol már szinte bizonyos volt, hogy a Haas akkori versenyzőpárosa – Kevin Magnussen és Romain Grosjean – utolsó versenyeit teljesíti a Formula-1-ben. Az élet azonban közbeszólt, s az akkor 34 esztendős Grosjean számára ezen a napon véget is ért F1-es pályafutása.

A francia pilóta a 19. rajthelyről vághatott neki 179. versenyének a száguldó cirkuszban, azonban nem tartott sokáig számára a 16. Bahreini Nagydíj – legalábbis a pályán -, ugyanis a hármas kanyarból kigyorsítva nem látta, hogy jobb oldalt mellette van Danyiil Kvjat, ő pedig keresztülhúzta az autót az AlphaTauri pilótája előtt, akinek így bal első kereke összeért a Haas jobb hátsójával, ami kis híján végzetes láncreakciót indított el.

A francia elvesztette az irányítást autója felett, aminek következtében 192 km/órás sebességgel és 67 G-s erőhatással csapódott bele a szalagkorlátba – és ezt most szó szerint kell érteni. A Haas túlélőcellája ugyanis a szó legszorosabb értelmében belecsapódott a szalagkorlátba, átfúrta azt, majd beszorult alá, miközben az autó kettészakadt, és a VF-20-as hátsó fele a pálya szélén hevert, menetiránnyal szemben.



Tovább súlyosbította a helyzetet, hogy a motor is leszakadt a túlélőcelláról, amivel együtt megsérült az üzemanyagellátó-rendszer is, a Haas pedig egy hatalmas és látványos robbanással a becsapódás pillanatában lángra kapott. Alan van der Merwe és Dr. Ian Roberts szinte azonnal a helyszínre értek az orvosi autóval, és egy bátor pályabíró segítségével azonnal nekiláttak a tűz megfékezésének.

Miközben Grosjean az életéért küzdve próbált kiutat találni a lángok és a pilótafülke fogságából, ők a tűzoltókészülék segítségével próbáltak utat törni a tűzben a menekülő pilótának. Grosjean 27 másodpercen át volt a lángok foglya, azonban a nomexből készült kesztyűk, a versenyzőoverall, tűzálló sisakja, a glória és még megannyi tényező együttesen megmentették Grosjean életét, aki sokkos állapotban, bal lábán cipő nélkül ugrotta át az elcsavarodott szalagkorlátot, mielőtt biztonságba került volna az orvosi autóban.

Az ütközést végül – hihetetlen módon – kezén kisebb égési sérülésekkel és egy kificamodott bokával úszta meg a francia, aki ekképp emlékezett vissza a horrorisztikus szahíri éjszakára a Netflix sorozatában: „Először fel sem fogtam, hogy mi történt és hol vagyok. Láttam, hogy nagyon világos van, de gyorsan rájöttem, hogy ez nem lehet a naplemente, hiszen azon már túl voltunk. 'Akkor biztosan a reflektorok' – gondoltam.”

„Minél előbb ki akartam jutni a pilótafülkéből, nyúltam, hogy kivegyem a kormányt, de nem volt a helyén. Egy gonddal kevesebb. Megpróbáltam kiszállni, de a sisakom nekiütődött valaminek. Azt gondoltam, fejjel lefelé vagyok, de majd jönnek és kiszabadítanak. Csak akkor fogtam fel valójában, hogy tűz van. Próbáltam magam mindenféle módon kicsavarni, hogy kiférjek, de nem sikerült. Átfutott a fejemben Niki Lauda esete, és arra gondoltam, hogy ez nem érhet így véget. Nem lehet ez az utolsó versenyem, de aztán jött egy pillanat, amit senkinek sem kívánok.”

„Az izmaim elgyengültek, a tudatom lassan megbékélt a ténnyel, hogy meg fogok halni.Vajon a kezem vagy a lábam ég majd meg először? Fájni fog? Olykor közel kerülünk a halálhoz, de nekem most az arcom előtt lebegett az elmúlás” - mondta Grosjean, akinek ezután három gyermeke adott erőt, hogy újra megpróbáljon kiszabadulni a tűzgolyóból.

„Sikerült egy másik pozícióban kicsavarni magam az autóból, azonban ekkor azt éreztem, hogy a bal lábam beszorult a pedál alá. Visszaültem a fülkébe és olyan erőset rántottam a lábamon, amilyet csak tudtam. A cipőm ott maradt a pedál alatt, de a lábam kicsúszott belőle. Ezután mikor megint megpróbáltam kimászni és a vállam már a glória fölött volt, tudtam, hogy élni fogok.”

„Fölmásztam a szalagkorlátra, valaki pedig megfogta a vállam, hogy kihúzzon a lángok közül. El sem hittem, hogy élek, hogy sétálok, futok. Csak akkor higgadtam le, mikor Dr. Ian Roberts kiabált rám, hogy üljek le.”

A Formula-1 történetének valószínűleg legsúlyosabb és leglátványosabb balesete volt ez, melyet túlélt egy pilóta, Romain Grosjean pedig főnixként született újjá 2020. november 29-én a lángok között.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: