KezdőlapFormula 1Räikkönen nem élt a lehetőséggel, Button a fáradtság miatt majdnem feladta első...

Räikkönen nem élt a lehetőséggel, Button a fáradtság miatt majdnem feladta első NASCAR-futamát

-

Kimi Räikkönen a huszonkilencedik, míg Jenson Button a tizennyolcadik helyen zárt a NASCAR austini futamán. A finn pilóta akár egy nagyon szép eredményt is elérhetett volna, de az utolsó körök rosszul jöttek ki számára, míg a másik F1-es világbajnok rosszul kezdett, de végül javított, és a kimerültség sem tudta legyőzni.

Vasárnap magyar idő szerint késő este rendezték a NASCAR austini fordulóját. A futamon két Forma-1-es világbajnok is részt vett Kimi Räikkönen és Jenson Button személyében. Előbbi a huszonkettedik, utóbbi a huszonnegyedik helyről rajtolt. Végül mindkettejüknek hullámvasútszerűen alakult a verseny, ám ellentétes előjellel.

Räikkönen a nap nagy részében a középmezőnyben haladt, ám egy kései sárga zászló nagy lehetőséget adott neki. A finn pilóta ugyanis közvetlenül előtte teljesítette utolsó bokszkiállását, így 10 körrel a vége előtt feljött a negyedik helyre. A futam vége káoszba fulladt, és jó néhány újraindításra volt szükség, amiből a 43 éves versenyző rosszul jött ki, és meg is pördült. Végül huszonhetedikként ért célba, de az S-kanyarok átvágása miatt 30 másodperces büntetést kapott, így hivatalosan a huszonkilencedik lett, és ő volt az utolsó, aki nem kapott kört.

„Szerintem nem annyira túl rossz – nyilatkozta. – Nem volt szerencsénk a balesetekkel, de sajnos ilyen előfordul. Aztán már nem maradt gumink, miközben csak jöttek az újabb újraindítások. A megpördülésem után az abroncsok teljesen tönkrementek. Sajnálatos, mert ott voltunk, aztán viszont rosszkor voltunk rossz helyen. Az első kanyarokban próbáltunk kimaradni a balhéból, és úgy tűnt, nagyon jók leszünk, de aztán három kanyar múlva valaki már a rossz irányba ment. Volt némi zűrzavar.”

Bár Räikkönen ezúttal célba ért, a nyári, Watkins Glen-i futama után ez sem úgy alakult számára, ahogyan szerette volna. Adódik a kérdés, hogy mit hoz számára a jövő, már ami a NASCAR-t illeti. Justin Marks, a Trackhouse Racing tulajdonosa kijelentette, hogy a 91-es számú autó bármikor ott lesz számára, de a finn pilóta egyelőre még nem döntött.

„Nem tudom, senki sem tudja – felelte a finn veterán a jövőjével kapcsolatos kérdésre. – Annyira sajnálatos, ahogyan alakult a verseny vége, de szerintem helyesen cselekedtünk. Ott voltunk. Aztán viszont az újraindításokkal történt, ami történt. Meglátjuk, mit tartogat a jövő, de jelenleg fogalmam sincs. Hosszú verseny volt, a hűtőruhánk a futam felében nem működött, úgyhogy elég nagy volt a forróság a kocsiban. Szórakoztató volt feljönni, de kissé hevesek voltak az újraindítások.”

Räikkönennel ellentétben Button élete első NASCAR-viadalát teljesítette Austinban. A brit versenyző számára ellentétes módon alakult a futam, hiszen a rossz kezdés után sikerült felzárkóznia, és a középmezőnyben végeznie. Ami viszont a futam elejét illeti, az saját elmondása szerint is „kínos” volt, hiszen visszaesett a mezőny végére.

„Érzelmi hullámvasút volt – értékelt 2009 F1-es világbajnoka. – Kezdetben borzasztó volt. Szerintem az utolsó helyre estem vissza, és csak úgy voltam vele, hogy »menjetek mind, nekem csak vezetnem kell és be kell állnom egy ritmusra«. Még soha ilyen sűrűn nem szélesítettem ki a kanyarokat, és miközben próbáltam megfelelően pozicionálni az autómat, minden alkalommal elrontottam. Normál esetben, ha az ember kicsit lassabban megy egy kanyarban, senki sem próbálja megelőzni kívülről, mert nem tudják bevenni a következő kanyart. Itt viszont igen, mert ha a kerekük melléd ér a következőre, és befordulsz, akkor kiforgatnak.”

Ami Räikkönenél egy ideig szerencsés forgatókönyvnek tűnt, az Button számára már sokkal kevésbé jött jól a futam vége felé. „A biztonsági autó kicsit szerencsétlen időpontban jött, mert két körrel voltunk a kiállási ablakunk előtt – magyarázta. – Kiálltunk, a következő etap pedig káosz volt. Elvégeztünk pár változtatást is, amelyek nem működtek, hatalmas lett a túlkormányzottság, az azelőtt nagyszerű autót pedig igazán nehéz lett vezetni.”

A Forma-1-gyel, illetve általánosságban a formulaautózással ellentétben a NASCAR-ban sokkal több a kontakt, hiszen az autók nem annyira sérülékenyek. Ezt Buttonnak is meg kellett tapasztalnia, akinek többek között Räikkönen is bemutatkozott ilyen téren. Onnantól kezdve nehezebb dolga volt, de az utolsó körökre pozitívan emlékszik vissza.

„Kimitől is kaptam egy jókora ütést, utána pedig már nem volt ugyanolyan az autó, nem volt minden rendben vele – fogalmazott. – Minden alkalommal, amikor befordultam, csikorogtak a gumik, majd hirtelen jött a túlkormányzottság. Igazán nehéz volt, de a vége felé hoztunk néhány jó döntést a kiállásokkal és az új gumikkal. Élveztem az utolsó három újraindítást, jól helyezkedtem és jókat előztem a külső íven.”

Buttonnak fizikailag sem volt könnyű dolga, olyannyira, hogy ahhoz is közel állt, hogy kiszálljon az autóból. „Kis híján feladtam, mert kimerültem a hőségtől – árulta el. – Hatalmas volt a forróság, és nem volt szellőztetőm, ami nem segített. Azt hittem, el fogok ájulni az autóban, ezért kétszer egy percre meg is álltam, jeget raktak rám és kaptam rengeteg vizet, aztán folytattam. Nagyon közel álltam ahhoz, hogy kiszálljak a kocsiból, mert azt gondoltam, el fogok ájulni. Nyolc vagy kilenc üveg vizet ihattam meg a verseny alatt, miközben a csapat nyugtatott. Végül ezért értünk el jó eredményt, úgyhogy boldog vagyok.”