Skip to content
Főoldal / Dakar 2021 / Loeb: Ez a navigátorok versenye

Loeb: Ez a navigátorok versenye

Loeb-Elena Dakar 2021
Fotó: Red Bull

A francia úgy véli a nehéz navigáció elvette a hangsúlyt a pilótáktól és a navigátorok kerültek a főszerepbe.

A 2021-es Dakar Rally navigáció szempontjából alaposan próbára teszi a versenyzőket. Carlos Sainz az ötödik szakasz után, azt mondta még soha nem látott ennyi versenyzőt eltévedni a versenyen.

Sébastien Loeb, aki a navigációs hibákkal, defektekkel és a tegnapi műszaki problémával már nincs versenyben a top helyezésekért úgy érzi, nem tud változtatni az idei Dakaron, annak végkimenetelét a navigátorok fogják eldönteni.

„Meg kell találnunk a megfelelő irányt. Ez nagyon trükkös, mert a pálya nem igazán látható. Követjük az útvonalat és egyszer csak elérkezünk arra a pontra, ahol a nyomok eltűnnek, és rengeteg nyom halad mindenfelé, és nem tudjuk, mit tegyünk. A sziklás területeken pontról pontra fordulunk, és nem szórakoztató így vezetni” – mondta a Bahrain Raid Xtreme versenyzője.

„Nem akarom kritizálni az itinert. Ez inkább a navigátor hatásköre. Lehet, hogy a terep adottságai miatt, de a navigáció sokkal durvább, mint Dél-Amerikában volt.”

„Az az igazság, sofőrként nem tudok változtatni. Azt csinálom, amit mondanak, hogy csináljak. Ez a navigátorok versenye, nem pedig a sofőröké” – zárta a kilencszeres rally világbajnok.

Ha felemelem a bal kezem Nasser lassít

Az idei évtől kezdve az autósok minden szakasz rajtja előtt 10 perccel kapják meg az itinert. Így nincs lehetőségük a saját kiegészítő információkat hozzá írni. Az ASO ezt egy részletesebb itiner készítésével próbálja kompenzálni. Valamint az élmezőny tableten is megkapja az itinert.

Nasser Al-Attiyah navigátora, Mathieu Baumel a következőket mondja erről:
„Új rendszerről lévén szó, azok, akik gyorsabban alkalmazkodnak, előnyben lesznek. Valójában az itinnerek jók, ez inkább a jelek értelmezésének és a sofőrnek való átadásának a kérdése. Ezenkívül meg kell ismerkedni a tableten való munkával, amíg ez nem válik automatikussá.”

„Nagyon sok információ található ugyanazon mezőben, amik még nagyon kicsik is, és néha nem világos, hogy melyik utat kell választania egy rejtett pont érvényesítéséhez. Az igazság az, hogy az első héten a navigáció nagyon kemény volt, és egy apró hiba sok időbe kerülhetett.”

„Ha egy jel nem egyértelmű lassítani kell. Ezekben az esetekben felemelem a bal kezem. Ahogy Nasser meglátja a kezemet lassít, majd amikor jelzek újra nyomhatja neki. Szerintem jobb lelassítani öt másodpercre, mint hogy eltévedjünk” – zárta Baumel.

Nézzünk egy gyakorlati példát

Dakar Rally 2021 itiner
Forrás: Jutta Kleinschmidt Instagram

A fenti képet a Dakar Rally egyetlen női győztese, Jutta Kleinschmidt osztotta meg, aki megfigyelőként van jelen a versenyen. Az ötödik szakasz 22,14 kilométerénél a mezőny 90 %-a eltévedt. Ha te lennél a navigátor te mit mondtál volna a sofőrödnek, mit kell tennie?