DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Az FIA már hajlana arra, hogy szabályt változtasson a pattogás miatt?

Leginkább a Mercedes, azon belül is Lewis Hamilton panaszkodik a leglátványosabban a pattogás egészségügyi veszélyeire. A hírek szerint az FIA szabályt módosítana, a csapatok azonban ellenállnak.

Sajtóhírek szerint Bakuban már komolyabban is felmerült a delfinezés témája, miszerint ártalmas lehet az egészségre, ha a pilóták ilyen szinten pattogó autóban kell, hogy teljesítsenek teljes versenytávokat. A leglátványosabban Lewis Hamilton panaszkodik és a Mercedes vezetősége, bár George Russell a Toto Wolff által „sz-rkupacnak” nevezett autóban idén már harmadszor állhatott dobogóra.

Lando Norris és a szakemberek is kiemelik, hogy egészen könnyű megoldás lenne a pattogás eltüntetésére, illetve jelentős mérséklésére, egyszerűen meg kell emelni kicsit az autó hasmagasságát, ezzel már nem lesz egészségügyi kockázat, igaz, emiatt fel kell áldozni valamennyit a teljesítményből. A McLaren ezt meglépte, nincs is panasz, a Mercedes viszont nem enged.

Éppen emiatt oszlik két táborra a témában megnyilvánulók véleménye. Az egyik oldal azt mondja, az FIA-nak azonnali szabálymódosítással kell fellépnie, mert kötelező megvédenie a versenyzők egészségét, márpedig a pattogás a gerincet károsíthatja. A The Race információi szerint az FIA már hajlana arra, hogy a technikai szabályzat módosításával kötelezően csökkentse a pattogást, ám ezt közel sem minden istálló fogadná el.

Ha ekkora probléma a pattogás, miért nem emeli meg kicsit a hasmagasságot a Mercedes?


Vannak ugyanis, akiknél a problémát sikerrel megoldották a mérnökök (például a Red Bull) és úgy érzik, unfair lenne velük szemben, hogy most, hogy valamit a Mercedes nem tudott kivételesen megoldani, pedig lenne rá mód, igaz, teljesítményvesztéssel, akkor hirtelen miért változtassanak miattuk szabályt, pláne év közben? 

Amennyiben ilyen változtatás történik, azt a tíz csapatból legalább nyolcnak meg kell szavaznia és egyelőre úgy tűnik, nincs ilyen széleskörű támogatása az ötletnek. Christian Horner pedig már a futam után jelezte, látva Hamilton látványos szenvedését a kiszállásnál, hogy valószínűleg az a jobban szenvedő csapatok, leginkább a Mercedes stratégiája (bár Russellen nem látszottak szenvedés jelei), hogy "minél többet nyafogjanak a pilóták már a rádión keresztül is, hogy ez a pattogás milyen iszonyatosan nagy probléma és veszély, hátha így változtatnak a szabályokon."

A The Race szerint nincs sok esélye, hogy átmegy az esetleges szabálymódosítási javaslat, mert a Red Bull és az AlphaTauri mellett minimum az Alpine is vélhetően ellenezné a változtatást, a francia gyári istálló ugyanis szintén jól megoldotta a pattogást.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: