Az eltérő hátsó szárny, ami hozzájárulhatott Hamilton győzelméhez Portugáliában
Lewis Hamilton fontos győzelmet szerzett Portugáliában a 2021-es Forma-1-es szezon harmadik versenyén, amelyhez nagyban hozzájárulhatott, hogy jobb beállításokat talált a vasárnapi versenyre, mint csapattársa, Valtteri Bottas.
Valtteri Bottas, Mercedes W12, Lewis Hamilton, Mercedes W12
Zak Mauger / Motorsport Images
A 2021-es szezon előtti téli teszten elképedve néztük a Mercedes hirtelen visszaesését, azonban a világbajnoki címvédő alakulat viszonylag hamar rátalált a helyes útra, és már Toto Wolff elmondása szerint is pariban vannak a Red Bullal.
Az energiaitalosok egy nagyibb fejlesztési csomaggal érkeztek Portimaóba, azonban a saját bevallásuk szerint nekik nem kedvező pályán nem tudtak érdemben beleszólni a futamgyőzelemért folytatott harcba – még úgy sem, ha szombaton Max Verstappen szerzi meg a pole-pozíciót, mert mind ő, mind Christian Horner elismerte, hogy lassabbak voltak hosszútávon a Mercedesnél.
A Mercedesnél eközben egy érdekes osztást figyelhettünk meg, ugyanis Lewis Hamilton és Valtteri Bottas eltérő hátsó szárnyakkal teljesítették a hétvégét. Az már tavaly kiderült, hogy a Mercedes szabadon válogathat az egy és kétpilléres hátsószárnytartója között, ami a két különböző csomag leglátványosabb eltérése, azonban eddig nem igazán volt példa arra, hogy egy versenyhétvége alatt a két pilóta két különböző konfigurációval autózzon.
Valtteri Bottas (elöl), Mercedes W12, Lewis Hamilton (hátul), Mercedes W12
Fotó készítője: Steven Tee / Motorsport Images
Lewis Hamilton a kétpilléres megoldást választotta, emellett azonban lényegesen kisebb leszorítóerőt termelő szárnyat választott, mint Bottas, aki a szimpla pillér, nagyobb felület mellett tette le a voksát.
Ennek eredményeként a brit világbajnok beáldozott egy kis kanyarsebességet és gumimelegítési képességet a nagyobb végsebességért Bottasszal szemben, aki le is tudta győzni csapattársát a szeles szombati időmérő edzésen.
Vasárnap azonban az ő beállítása bizonyult nyerőnek, amit mind ő, mind Toto Wolff elismert. A két csomag közötti legnagyobb különbséget itt is a gumikkal kapcsolatban kell keresnünk: Bottas hamarabb üzemi hőmérsékletűre tudta melegíteni a gumijait, ezzel azonban a verseny későbbi szakaszában elő is segítette azoknak a kopását, míg Hamilton könnyebben életben tudta tartani a gumikat az etapok végén.
Ennek a különbségnek is szerepe lehetett abban, hogy Bottas a verseny elején még könnyedén az élen tudott maradni, míg Hamilton nem is tudta egyből megelőzni az újraindításkor elé kerülő Max Verstappent.
Felmerülhet azonban a kérdés, hogy amennyiben Hamilton beállítása volt a jobb, miért nem ment azzal Bottas is? Azt egyelőre nem tudni, hogy maguk a pilóták döntöttek-e az autón szereplő elemekről, vagy az elmondásaik alapján a versenymérnökeik utasítása nyomán lett különböző a két autó, egy dolog azonban biztos: a 2021-es Mercedesszel, és különösen a gumik felmelegítésével sokkal jobban szenvedett az elmúlt két versenyen Bottas, mint Hamilton.
A finn szenvedése különösen Imolában volt látványos, hiszen ahogyan George Russell fogalmazott a balesetük után, a számára jelentéktelen 9. helyen autózott, mert egyszerűen nem tudta munkára bírni a még száradó pályán a Pirelli slick gumijait.
Könnyen lehet, hogy a még mindig csúszós Portimaóban – amihez ráadásul a Pirelli legkeményebb gumijai párosultak – a Mercedes egyszerűen biztonsági játékot játszott Bottasszal, nehogy megismétlődjön az imolai szenvedése, vagy pedig a szabadedzéseken nem tudta Hamiltonhoz hasonló beállításokkal munkára bírni a gumikat, ezért kellett további leszorítóerőt pakolnia a Mercedesnek az autójára.
Egy dolgot azonban kijelenthetünk: hiába vagyunk még csak a szezon harmadik versenye után, amennyiben Bottas nem lesz képes rövid időn belül arra, hogy Hamiltonhoz hasonlóan a DAS nélkül is munkára bírja a Pirelli 2021-es abroncsait anélkül, hogy azzal az autó egyéb tulajdonságain rontson, könnyedén elbúcsúzhat a világbajnoki reményeitől (és akár a mercedeses ülésétől is).
Wolff örül, hogy felidegesíthették Helmut Markót Portugáliában
Legyél a Motorsport-közösség része
Csatlakozz a beszélgetéshezOszd meg vagy mentsd el ezt a cikket
Iratkozzon fel és lépjen be a Motorsport.com oldalra a hirdetésblokkolóval.
A Forma-1-től a MotoGP-ig egyenesen a paddockból jelentkezünk, mert mi is szeretjük a sportot, akárcsak te. Annak érdekében, hogy továbbra is szakértő újságírásunkkal szolgálhassunk, weboldalunk reklámokat használ. Ennek ellenére szeretnénk megadni Önnek a lehetőséget, hogy élvezhesse a reklámmentes weboldalt, és továbbra is használhassa a reklámblokkolóját.
Legjobb hozzászólások