DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Aktív aerodinamikával fognák vissza az elöl haladót az F1-ben?

Ross Brawn szerint nem elképzelhetetlen, hogy a 2026-ban érkező új szabályokban olyan aktív aerodinamikával lássák el az F1-es autókat, amely révén visszafoghatják a versenyben vezető autót.

A Formula-1 vezetése egy ideje már kacérkodik a gondolattal, hogy a 2026-ban bevezetendő új technikai szabályok részét képezze valamiféle aktív aerodinamika. Ezzel eredetileg elsősorban az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát tervezték javítani azáltal, hogy menet közben változhatna, hogy milyen leszorítóerős konfigurációval mennek az autók: az egyenesben például „kevesebb” szárnnyal haladhatnának és így kisebb lenne a légellenállásuk, mint a nagyobb leszorítóerőt igénylő kanyarokban.

Úgy tűnik azonban, itt nem állna meg az F1. Ross Brawn az Autosport Magazine-nak adott interjúban felvetette annak lehetőségét is, hogy a show javítása és a jobb versenyek érdekében az aktív aerodinamikával „hátráltatnák” az élen álló autókat. Bizonyos szempontból ez éppen ellentétesen működne, mint a jelenlegi DRS, hiszen az állítható hátsó szárny pedig épp a hátul jövőt segíti azzal, hogy csökkenti a légellenállását.

f1-verstappen-russell-brazil-2022



„Az egyik fő kérdés a 2026-os autók kapcsán, hogy legyen-e aktív aerodinamikánk” – fogalmazott a szezon végén az F1 sportigazgatói székéből távozó Brawn. „Úgy vélem, hatékonyság szempontjából ez egy csábító lépés. Még ki kell találni, hogyan lehet ezt megcsinálni, és meg lehet-e oldani biztonságos és kiszámítható módon. De félig-meddig már most is van aktív aerodinamika az autókon, hiszen tulajdonképpen a DRS is az.”

„De tudnánk-e ennél sokkal jelentősebbet csinálni? Ha aktív aerodinamikánk van, akkor természetesen hatással tudunk lenni az elöl haladó autóra. Bizonyos fokig lehetővé válik, hogy az élen álló némi leszorítóerőt veszít, míg a másik nyer egy keveset. Vannak trükkök, amivel lehet játszani, megnyílik rá a lehetőség. Nem mondom, hogy ezt fogjuk tenni, de ez egy lehetőség. Szóval a 2026-os autókkal tanulunk a mostaniakból, és valamiféle aktív aerodinamikát is beépítünk.”

Mindent a jobb versenyekért

Brawn persze hangsúlyozta, hogy bármiféle aktív aerodinamika vagy fent említett módszer bevezetését alapos vizsgálatoknak és elemzéseknek kell megelőzniük. Brawn szerint viszont az FIA szakértői gárdája, többek között az F1-es csapatból az aerodinamikáért felelős részleg vezetőjeként a Szövetséghez igazoló Jason Sommervile és társai készen állnak arra, hogy felmérjék a lehetőségeket, hiszen az összes autó adataihoz hozzáférnek.

„Elkötelezettek a versenyezhetőség iránt. Olykor kapok egy üzenetet, mint például a brazíliai sprint közben, ahol Jason írta, hogy fantasztikus verseny volt és öröm volt nézni, ahogy ilyen jól tudtak versenyezni az autókkal. Szóval szenvedélyesek azzal kapcsolatban, hogy versenyezhető autóink legyenek.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: